Chci zde mít svou reklamu
Home > Zpravodajství > domácí sport > Tak vám děkujeme…

Tak vám děkujeme…

Karlovy Vary dobývá Ameriku. Zajímavým titulkem, oslavujícím triumf tříleté klisny zajímavého jména v grupovém dostihu na dráze v Keenlandu, se v dubnu pyšnil časopis Paddock Revue. Pro některé to byla zpráva oživující národní hrdost. Americké čtyřnohé Karlovy Vary Ameriku dobyly. Ty neživotné české ovšem prožívají smutné Waterloo.

Nejlepší kůň v českém tréninku Darsalam několikrát zavítal také do DvorůNejlepší kůň v českém tréninku Darsalam několikrát zavítal také do Dvorů

V těchto dnech jsem měla informovat o nadcházející 113. karlovarské dostihové sezóně. Příprava článku se pro mě, velkého patriota a nadšeného obdivovatele druhé nejstarší dráhy v republice, nakonec stala noční můrou. Psát o dostihové derniéře místo premiéry je pro mne velkou sportovní tragédií. V polovině června byla v plánu Karlovarská dvojnásobná míle. Jen málokterý z dostihů pořádaných na karlovarském závodišti se může pyšnit tak dlouhou a bohatou historií, jako ona. Při vzdálenosti 3.200m je společně s podzimní pražskou Cenou prezidenta nejdelším tuzemským rovinovým dostihem. Svoji jedinečnost si udržuje tím, že je jako jediná v Čechách vypisována jako handicapový test, ve kterém zúčastnění koně nesou rozdílné váhy podle svých předchozích výkonů. Dostih, v němž mají všichni startující relativně stejnou šanci na vítězství, se poprvé uskutečnil v roce 1928, tedy necelých 30 let po slavnostním otevření závodiště. Její konání v celé dlouhé historii znemožnilo pouze válečného období. Pořadové číslo letošního ročníku se mělo vyhoupnout na 84. Bohužel se tak nestane. Z rozhodnutí provozovatele závodiště se minimálně úvodní dostihový den neuskuteční.

Stejného provozovatele, který do každé sezóny přicházel s nějakým vylepšením. O kvalitní organizaci nemluvě. Nebál se šlápnout na tenký a hlavně neprobádaný led. Stačí připomenout experiment v podobě vypsání dostihového dne uprostřed pracovního týdne, který v Čechách neměl a stále nemá obdoby. V dostihovém kalendáři míval dlouhá léta své pevné místo dvoudenní mítink. Jak spokojeni teprve byli fanoušci s třídenním festivalovým mítinkem! Při atraktivním dubnovém Dni evropské šlechty se závodiště v záplavě klobouků, cylindrů a fraků plně ztotožnilo s tradičním královským Ascotem. Zdá se vám srovnání s nejmodernějším a nejluxusnějším závodištěm světa, s dubajským Meydanem, nemožné? Ne tak docela. Obě dvě závodiště mají postavený bezpečnostní podchod pro koně přicházející na start …

Čtěte také:  Změna na pozici generálního partnera Velké pardubické. Otevírá se příležitost pro nová partnerství.

Zatím zeje dráha, kterou se nejzápadnější tuzemské dostihové závodiště může docela neskromně chlubit, prázdnotou. Celý dvoukilometrový ovál s dlouhou cílovou rovinkou je díky golfovému hřišti bezvadně udržovaný a pečlivě zavlažovaný. Pokud si v letním období ostatní dělali starosti s tím, jak zajistit optimální podmínky pro běhání, karlovarští se mohli spokojeně usmívat. V posledních letech byly Karlovy Vary posuzovány jako jedno z našich nejregulérnějších závodišť. Důležitou předností karlovarské dráhy je její rychlost. Proto se na ni dobře hodí steeplechase skoky po vzoru francouzských a italských závodišť. V plné permanenci jsou od roku 2005. Podle informací pořadatelů se jedná o první ucelenou překážkovou dráhu s otočnými skoky v Evropě. Někteří trenéři, kteří se svými svěřenci vyrážejí stále častěji za zahraničními úspěchy, dvorské překážky rádi (v dostihu nebo tréninkově) využívají k průpravě svých koní.

Secesní tribuna druhého nejstaršího tuzemského závodiště, mimochodem jediná původní v našich končinách, patří k nejvzácnějším skvostům města. Evokuje příjemný pocit časů dávno minulých. Na stejném místě, kde dnes sedávají dostihoví návštěvníci, bývali k vidění slavné osobnosti jako Jeho císařská výsost arcivévoda Otto, baron Černín, perský šách Musaffer-Edin nebo prezident Masaryk. Taková myšlenka musí každého Karlovaráka, a nejen jeho, zahřát u srdce! Nejeden host řekne, že pohled z tribuny na areál topící se v okolní zeleni je jedinečný. Do výčtu superlativ musíme zahrnout také kvalitní a dostačující ustájení pro příchozí koně. Ti, kteří chtěli dostihy ve Varech spojit se služební nebo rodinnou cestou, neprohloupili. Ubytování přímo na závodišti, stravování, koně, golf, bezproblémové parkování, nákupy. Vše na jednom místě, v dosahu několika málo stovek metrů.

Čtěte také:  Změna na pozici generálního partnera Velké pardubické. Otevírá se příležitost pro nová partnerství.

Skladba zdejších dostihů je pestrá. Potkávají se zde sprinteři, mílaři i vytrvalci. Obsazenost startujících v jednotlivých dostizích bývá po celou sezónu výborná. Cena Masise je prvním důležitým srovnávacím testem dvouletých koní. Specialitou, kterou tamní sbor pořadatelů uvedl v tradici před několika lety, je Letní cena klisen. Příhodná možnost porovnání elitních tříletých klisen se staršími soupeřkami. Vedle jedinečné Karlovarské dvojnásobné míle můžeme fenoménem lázeňského závodiště nazvat Cenu města Karlovy Vary. Její historie sahá na samý počátek, tedy do roku 1899. Z výkonnostního i chovatelského hlediska patří k absolutním vrcholům karlovarské sezóny Lázeňská míle. Před sedmnácti lety hostil areál v době rekonstrukce centrálního závodiště ve Velké Chuchli České derby. Nikdy předtím ani poté k takové události nedošlo.

„Dostihovým sportem získávají Karlovy Vary magnet, jehož síla je zaměřena na celý sportovní svět. Město tím udělalo krok vpřed jako středisko, ve kterém se shromažďují mezinárodní hosté.“ To psaly Lázeňské listy ve 30.letech minulého století. Mohl v té době vůbec někdo zapochybovat, že jednou Karlovy Vary možná ztratí svůj drahokam? Závodiště za více než sto let mnohokrát bojovalo s nepřízní osudu. Vydrželo války, totalitu, vymoženosti takzvané a mnohými špatně pochopené demokracie, různé privatizační úmysly. Nepodlehlo nedostatku financí, ale politickým tahanicím. Na které doplatili nevinní – areál se svými historickými budovami i kvalitní dráhou, koně, dostihoví činovníci i fanoušci. Současní i ti budoucí. Jeden z nejlepších překážkových jezdců současnosti Josef Bartoš na karlovarském závodišti pokořil 50 vítězství a získal titul žokeje. Stájová jednička trenéra Váni  drží svůj titul pevně v rukou, ale touží po něm i další jezdci. Budou mít možnost si jej  vyjezdit?

Čtěte také:  Změna na pozici generálního partnera Velké pardubické. Otevírá se příležitost pro nová partnerství.

Můj článek není jen kritikou vzniklé situace. Snažím se chápat pohnutky současného provozovatele závodiště, ale musím se za všechny zklamané zeptat: „Dokážete chápat také vy nás?“ Opravdu musíte nutně žít pouze přítomností? Nezajímá vás, o co všechno budou další generace ochuzené? Po vás potopa? Nemáte slitování s námi, nemáme ho ani my. Proto na vás apelujeme – zkuste potlačit své ego a osobní i politické šarvátky. Vy můžete dokázat hodně, my ostatní bohužel jen jedno. Čekat a doufat, že se vše v dobré obrátí. Že bude zelený ovál opět dunět pod kopyty nových Reků, Liberálů, Darsalamů či Shamalganů.

Předchozí: Na Suché se koním skáče skvěle
Následující: Výstava koní a závody v Žilině u Nového Jičína
x

Mohlo by vás zajímat

Příprava kolbiště pro GC PlayOffs proběhla hladce. Přijíždějí první koně

Je až neuvěřitelné, jak rychle se pražská O2 arena dokázala proměnit po skončení mistrovství světa ve florbale na parkurové kolbiště. Tento náročný proces proběhl ke spokojenosti pořadatelů naprosto hladce. Vše zaznamenaly televizní kamery… Za jediný den byly na plochu navezeny stovky tun speciální pískové směsi, na níž již od čtvrtka ...