Chci zde mít svou reklamu
Chci zde mít svou reklamu
Home > Zpravodajství > informujeme vás > Železník by oslavil 36. narozeniny

Železník by oslavil 36. narozeniny

Dnes je to přesně 36 let, kdy se narodil Železník, legendární ryzák a budoucí čtyřnásobný vítěz Velké pardubické. Jeho matkou byla klisna Želatina (nar. 1968), Železník byl jejím šestým a posledním hříbětem. Otec Železníka Zigeunersohn (nar. 1965) byl úspěšný východoněmecký plemeník. Startoval v 23 dostizích, z nichž 12 vyhrál a 9krát se umístil.

Železník2

Železníkovi dostihové začátky nenaznačovaly zářnou budoucnost. Jako tříletý se v rovinových dostizích výrazně nepředvedl. Po vyléčení zraněné nohy byl v polovině sezony roku 1982 prodán Státnímu statku Světlá Hora. Ani nové týmové barvy změnu nepřinesly. Zlom nastal v sezoně 1983. Práce v kopcích, dobrá péče a přátelské prostředí se začaly projevovat. Ve Velké ceně Slezska v Albertovi zvítězil Železník jistě o dvě délky před Lafetou. Následovala dvě druhá místa. Jako outsider v kurzu 320:10 nastupoval 9. října 1983 do Ceny Váhu. Překvapením proto bylo, že za sebou nechal všech 18 soupeřů.

V dostizích jezdil Železníka amatér Antonín Novák. V roce 1985 zvítězili ve dvou kvalifikačních dostizích na Velkou pardubickou – Steeplechase Lancastera lehce o 9 délek a Steeplechase Koroka lehce o 15 délek. Poprvé se na start Velké pardubické Železník postavil 6. října 1985 v sedle s Antonínem Novákem v pozici jednoho z favoritů. Prasklá přezka na uzdečce však znamenala konec nadějí v dobře rozběhnutém dostihu. Stájové barvy hájil alespoň Josef Váňa v sedle Paramona druhým místem za vítězným Festivalem.

Následující rok byl ve znamení tří vyhraných kvalifikací. Do Velké pardubické tak nastupoval jako favorit, v sedle opět s Antonínem Novákem. Při dostihu došlo ke kolizi s ruským koněm, při které jezdec spadl. Dokázal sice znovu nasednout, ale hlavní skupina koní byla již daleko. Železníka to vyvedlo natolik z míry, že Havlův skok odmítl třikrát skočit. Při posledním pokusu Novák spadl a vážně se zranil. Vítězství si v tomto ročníku připsal Valencio.

Čtěte také:  Šťastná startovní čísla losoval čtyřnásobný vítěz Velké pardubické Václav Chaloupka

Po předchozích neúspěších bylo rozhodnuto, že ryzáka bude jezdit Josef Váňa. Toto rozhodnutí se později ukázalo jako skvělý tah. V prvním startu sezony 1987 zvítězila dvojice Železník – Váňa ve Steeplechase osvobození zadrženě o 8 délek před 17 soupeři. Při následujícím startu doběhl Železník na čtvrtém místě, přestože čtyři překážky před cílem upadl. O měsíc později opět zvítězil zadrženě o 19 délek. V srpnu vyhrál Velkou slušovickou steeplechase zadrženě o 7 délek. Třetí start ve Velké proměnil v první triumf. Za lesíkem se dostal do vedení a nikoho už přes sebe nepustil. Vítězství bylo i v rekordním čase 9:56,13 min, Železník se stal prvním koněm historie, který zaběhl pod 10 minut. Pomyslnou třešničkou na dortu byl titul Kůň roku 1987.

V sezoně 1989 zaznamenali Váňa s Železníkem 3 vítězství. V zářijové Steeplechase Koroka to bylo po tuhém boji s Formanem o jeden a čtvrt délky. Do Velké nastupoval jako dvojnásobný vítěz společně s 24 soupeři. O vítězství bojoval s Frází v sedle Václavem Chaloupkou. Nakonec ji za sebou nechal jistě o 7 délek a připsal si třetí vítězství. Připojil se tak k Brigandovi, Lady Anne, Epigrafovi, Korokovi a Sagarovi, kteří legendární dostih dokázali také vyhrát třikrát.

Železník

V roce 1990 viděli diváci Železníka na dostihové dráze pouze třikrát. V červnové Ceně Sagara byl po tuhém boji poražen o 3/4 délky Dynamitem, někdejším vítězem Derby. V srpnové Ceně Epigrafa zadrženě zvítězil o 7 délek. Vrcholem sezony byla samozřejmě Velká pardubická, na jejíž start se postavilo rekordních 29 koní. Po kolizi s Formanem spadl Josef Váňa ze sedla a pro dvojici dostih skončil. V jubilejním stém ročníku zvítězila v rekordním čase 9:49,4 min Libentína.

Čtěte také:  Kočárová jízda pozve na Velkou pardubickou

Jako favorité nastupovali Železník a Váňa do Velké pardubické i o rok později. Na Poplerově skoku však upadl Disko přímo pod nohy Železníka. Následoval pád, po kterém Josef Váňa dokázal opět vyskočit do sedla a v dostihu pokračovat. Stíhací jízda se podařila a v cílové rovince porazili o tři délky Draka s Václavem Chaloupkou. Železník tak jako 13letý dokázal zvítězit jako první kůň historie i po čtvrté. Zaslouženě byl vyhlášen Koněm roku 1991. (Záznam dostihu si můžete pustit na konci článku.)

V roce 1992 mohl rekord ještě vylepšit. Průběh dostihu však narušili demonstranti, kteří pobíhali po dráze před Malou vodou. Z tohoto důvodu se Železník dostal k Taxisově příkopu mezi posledními. Skok překonal bez potíží, na doskoku byli bohužel spadnuvší koně, kteří jeho naděje ukončili. Josef Váňa upadl a Železník utekl. Pravidla v té době již neumožňovala opětovné nasednutí, takže i kdyby neutekl, v dostihu by již pokračovat nemohli.

Za svou kariéru absolvoval 58 dostihů, z nichž 30 vyhrál, 9krát byl druhý, jednou třetí, jednou čtvrtý, 2krát pátý. Celkové výhry činí 1 723 800 korun. Železník si později na vyjížďce zlomil korunkovou kost pravé zadní nohy a již nemohl závodit. Zasloužený důchod si užíval ve Světlé Hoře, kde se stal turistickou atrakcí. Zemřel ve věku 26 let 22. prosince 2004, letos to tedy bude již 10 let.

Josef Váňa Železník
Chci zde mít svou reklamu
Předchozí: Vytrvalost mezinárodně v okolí řeky Moravy
Následující: Ředitel pardubického závodiště míří do Rady Jockey Clubu ČR
x

Mohlo by vás zajímat

Josef Váňa: Necítím se tak starej, jak vypadám

Dvacet osm startů a osm vítězství ve Velké pardubické. Legendě nejtěžšího a nejstaršího dostihu kontinentální Evropy to ale nestačí. V říjnu mu bude 64 let, ale do důchodu se stále nechystá. Řeč je o Josefu Váňovi, kterého jeho fanoušci mohli opět vidět v sedle poslední červnovou sobotu v kvalifikačním dostihu na letošní ...